משלוח חינם! בקנייה ב-299 ש”ח | משלוחים מהירים לכל הארץ | למבצעים מיוחדים לחג לחצו כאן

מה ההבדל בין ברזל טבעי לברזל יצוק?

האם זה חשוב בכלל על איזה כלי בישול אנחנו מבשלים? כמובן שכן.
איך זה ששפים מבשלים אוכל כל כך טעים?
מעבר לידע הקולינרי שלהם, הם יודעים גם לבחור את הכלי הנכון לבישול המזון. בחירת הכלי הנכון הוא ללא ספק אחד מהפרמטרים המרכזיים בהצלחת התבשיל.
יש לדעת את היתרונות והחסרונות של כל כלי, בהתאם לסוג המתכת שלו. כלי בישול מברזל טבעי וברזל יצוק הם ללא ספק המרכזיים ביותר במטבחים מקצועיים אודות לאיכויות שלהם.
אז מה ההבדל בינהם?

כלי בישול מברזל טבעי מחושל (מסורתי)

כלים אלו הם מברזל גולמי, טבעי וטהור ומחזיקים לאורך זמן רב. בגלל שהם טבעיים, הם מוסיפים טעם “כפרי” לאוכל.
בנוסף, שימוש בכלים אלו, מעשיר את התבשילים בברזל, כך שהארוחות בריאות יותר.
היות ומדובר בברזל טבעי, אין בו שום חומר אשר עלול לפגוע בבריאותנו. ברזל טבעי הוא החומר הבריא ביותר לבישול.
במשך מאות שנים, כלים מברזל היו ועדיין משמשים לבישול, בעבר, לפני התפתחות כלי הבישול השונים, השימוש בהם היה נפוץ בכל משק בית.
כלי בישול אלו מיוצרים מברזל טבעי, שחומם לטמפרטורה גבוה מאד ויוצק לצורות שונות ליצירת הכלים.
היום השימוש בהם השתנה במקצת, זאת משום, שכלים מברזל יצוק דורשים תחזוקה שוטפת על מנת להשתמש בהם. לעומת הכלים המודרניים, אשר ניתן להשתמש בהם שוב לאחר שטיפה קלה.

כלי בישול מברזל יצוק

לעומת ברזל טבעי מחושל, כלי בישול מברזל יצוק בפועל עשויים ממס’ תרכובות ברזל שונות. הברזל היצוק מיוצר על ידי התכת מס’ תרכובות וסגסוגות ברזל וערבובם. את התערובת יוצקים לצורות שונות של סירים ומחבתות. בשונה מברזל טבעי, הברזל היצוק הוא קשה יותר, ואינו ניתן לעיבוד חוזר. הקושי שלו מונע ממנו להתעוות או להתכופף לאורך הזמן.

כלי בישול מברזל יצוק עם ציפוי אמייל

כלי בישול אלו הם מברזל יצוק, אך בנוסף ליתרונות הברזל היצוק, הם מצופים בשכבת אמייל, השומרת עליהם מפני הדבקות מזון ושריטות. כלים אלו, הם גרסה משופרת מודרנית, לכלי הברזל המסורתיים. הם מאפשרים בישול בחום אחיד, מתאימים לתבשילים ארוכים, ומונעים הידבקות ושריפת המזון.

ברזל טבעי מול ברזל יצוק – מה עדיף?

אז במה עדיף לי לבחור בשביל בישול איכותי ובריא, להלן כמה קריטריונים שכדאי לקחת בעת קבלת ההחלטה:

זמן הבישול:

עבור תבשילים אשר דורשים בישול לזמן ארוך, כגון קדירות בשר, מרקים וכו’, כדאי לבחור בכלי בישול מברזל יצוק, זאת משום שהוא מתחמם לאט יותר, בחום אחיד וכך ניתן לבשל לזמן ארוך מבלי שהמזון ישרף או יאבד את האיכות שלו. ברזל טבעי מחושל, מתחמם במהירות, זה יכול לשרוף את האוכל. לכן נדרש להשתמש ביותר שמן בעת הבישול בו. הוא מתאים יותר למנות הדורשות בישול מהיר, כגון, מנות מוקפצות.

בריאות המזון:

גם כלים מברזל טבעי וגם כלים מברזל יצוק הם כלי בישול אשר שומרים על מזון בריא, אך כדאי לדעת שכלים מברזל טבעי, מוסיפים ברזל לבישול, ולכן מתאימים מאד לאנמים, בעלי מחסור בברזל.

עמידות לאורך זמן:

שני סוגי הכלים, בעלי עמידות לאורך זמן רב, היות החומרים מהם עשויים. עם זאת, ברזל טבעי מחושל, הוא בעל גמישות רבה יותר, כלומר, צורתו יכולה להתעוות לאורך הזמן. לעומת ברזל יצוק, שהוא קשה יותר, ולכן צורתו לא תשתנה.

בישול על גבי אש:

ברזל יצוק הוא עדיף כאשר אנו מבשלים באמצעות אש חיה כגון במדורה. מבנה התרכובת שלו עמיד יותר ומונע התרחבות או הינמסות בעת מגע עם אש, לעומת ברזל מחושל, שיתכן שבטמפרטורות מאד גבוהות עלול להיפגם.

חלוקת חום בכלי הבישול:

ברזל יצוק מחלק את החום באופן שווה בכל חלקי הכלי, לעומת ברזל מחושל. בנוסף ברזל יצוק מאפשר בישול בכל סוג של אמצעי חימום(מלבד מיקרוגל) אם זה, בתנור או על גבי אש חיה במדורה, וכך ניתן להתאים את הבישול בהתאם לתבשיל ולרמת הבישול הרצויה.

מראה כלי הבישול:

כמובן, שכיום, נראות הכלי גם חשובה לנו מאד במטבח. כלי בישול מברזל טבעי, הם יותר מיושנים במראה שלהם, הם בעלי מראה כפרי. לעומת כלי בישול מברזל יצוק שהם יותר מודרניים ובעלי מראה יוקרתי.

תחזוקה וניקיון של כלי הבישול:

כלי בישול מברזל טבעי וגם מברזל יצוק דורשים תחזוקה שוטפת על מנת לשמור עליהם לזמן רב, הניקיון שלהם נעשה אך ורק באופן ידני ולא במדיח כלים וכן דורשים ביצוע תהליך תחזוקה הנקרא “seasoning”. לעומת זאת, כלי ברזל יצוק עם ציפוי אמייל, מונעים את הצורך הרב בתחזוקה זו, ומאפשרים ניקיון הכלי גם במדיח כלים. כלי בישול עם ציפוי אמייל, הם בעלי היתרונות של ברזל יצוק, אך גם מונעים את הצורך בטיפול ייחודי בכלי.

לסיכום

לאורך הזמן, כלי הבישול מברזל התפתחו. ללא ספק כלל כלים אלו, ברזל מסורתי, ברזל יצוק וברזל יצוק מצופה אמייל, הם כלי הבישול המעודפים על ידי שפים ומטבחים מקצועיים. התפתחות כלי בישול אלו, מצד אחד שמירה על היתרונות ההיסטוריים שלהם, ומצד שני הוסיפה יתרונות בישול חדשות. אנו אישית ממליצים במטבח הביתי, להשתמש בכלי ברזל יצוק עם ציפוי אמייל, שכן הם מאפשרים בישול אחיד, שומרים על בריאות המזון, מאפשרים בישול במגוון אמצעים, עמידים לשנים רבות וכן לא דורשים מאמץ רב בניקוי שלהם.

 

כלי בישול מברזל יצוק עם ציפוי אמייל
כלי בישול מברזל יצוק עם ציפוי אמייל
קטגוריות מוצרים
מה ניתן למצוא במאמר זה?
שלח וואטצ'פ
1
לשאלות או להזמנות, לחצו עלי
שלום,
איך אוכל לעזור לך?
Skip to content
0